Tanzfabrik
Berlin
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Uferstudios 5
Badstr. 41A, Uferstr. 23
13357 Berlin
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Photo: Ditteke Waidelich

(Un)Folding

Performance · Premiere by Christina Ciupke, Anke Strauß, Ditteke Waidelich, Igor Dobricic
In the frame of Open Spaces#3-2018

»(Un)Folding« engages with transformations that evolve in folding processes. Folding gives shape to an (undefined) surface. It requires time for preparation and execution. In a fold, time and space are entangled. Spatial and performative elements grow into one another and transform the space over the course of the performance. This interplay of folding as physical exercise and the utopian desire to imagine unknown territories produces a landscape. Emerging and dissapearing again, guests and visitors populate this landscape in the consecutive days for a sympósion called »Working Utopias«.

By Christina Ciupke and Anke Strauß with Gretchen Blegen (Light), Igor Dobričić (Dramaturgy), Barbara Greiner (Produktion Management/PR), Lilly Schofield (Press), Ditteke Waidelich (Set, Costume) | A production by A lot of Body GbR, coproduction: Tanzfabrik Berlin, supported by the Senatsverwaltung für Kultur und Europa and in the frame of apap – Performing Europe 2020, cofunded by the Creative Europe Programme of the European Union.

Christina Ciupke

Christina Ciupke is a choreographer and performer based in Berlin. She develops her projects in cross-media collaborations. Within these projects, specific spaces and situations are created where proximity and distance, intimacy, sense of time and the being together of spectator and performer are constantly being re-negotiated. She has worked intensively with the choreographers Nik Haffner, Mart Kangro, Jasna L. Vinovrski and Ayse Orhon, the composer Boris Hauf, the dramaturg Igor Dobričić. Since 2020, she has been developing the project «Silent Trio» with visual and performance artist Darko Dragičević. www.christinaciupke.com

Anke Strauß

Dr. Anke Strauß is an organisation researcher interested in relationships between the art and the business sphere, specifically with regard to differing types of knowing, inter-disciplinary collaboration and changing modes of organizing (alternative) work-lives. Having worked at the Social Science Centre Berlin (WZB) on artistic interventions in organisations, she is currently at Zeppelin University in Friedrichshafen. Together with Christina Ciupke she is working on a project founded by the Volkswagen Foundation on artist-run organizations and the performativity of utopian thinking for (re-)organizing cultural labor.

Ditteke Waidelich

coming soon

Igor Dobricic

Igor Dobricic, geb. in Serbien, lebt in Berlin. Er absolvierte sein Grundstudium in Theater, Film, Radio, Fernsehen und Dramaturgie an der Akademie der dramatischen Künste in Belgrad und besuchte einen Master of Theatre am DasArts in Amsterdam. Von 1995 bis 1999 arbeitete er als Dramaturg beim Internationalen Theaterfestival in Belgrad (BITEF). Im Jahr 1999 zog er nach Amsterdam und arbeitete bis 2008 als Programmbeauftragter für die Künste bei der Europäischen Kulturstiftung. Im Jahr 2009 erhielt Dobricic eine Stelle als wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Amsterdamer Hochschule der Künste, wo er ein langfristiges Projekt namens „Table Talks“ entwickelte. Von 2010 bis 2011 war er Hausdramaturg des Theaters Het Veem in Amsterdam. Während dieser Zeit lehrte Dobricic außerdem regelmäßig Dramaturgie, Konzeptentwicklung und Philosophie an der Amsterdam School for New Dance (SNDO).
Als Dramaturg arbeitet er international mit Choreograf*innen und Kreativen wie Guillaume Marie, Diego Gil, Jenny Beyer, Shannon Cooney, Meg Stuart u.a. zusammen. Er ist auch als Berater und Mentor tätig, mit kontinuierlichen Engagements von verschiedenen Theatern und Institutionen (K3, DasArts etc.). Dobricic wird regelmäßig eingeladen, Workshops und Vorträge bei Kunst-/Tanzfestivals zu halten, z.B. bei ImpulsTanz Wien und in der Tanzfabrik Berlin u.a. Sein langjähriges berufliches Interesse liegt in Veranstaltungen, die durch verschiedene Kontexte im Dazwischen angesiedelt sind. Dabei bewegt er sich zwischen Theater und bildender Kunst, professionellem und nicht-professionellem Status, Einzel- und Gruppenarbeit, Ästhetik und Ethik.